BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, March 10, 2009

SALAM MAULIDURRASUL,TEMAN

Insan teragung, Muhammad RasuluLLAH SAW...



Sedikit perkongsian tentang ihtifal maulid nabi berdasarkan hadis nabi di dalam Syarah Sahih Muslim jilid 4 juz 8 hal; 51 :

i) “Bahawasanya Rasulullah di tanya tentang puasanya pada hari Isnin , Rasulullah s.a.w. menjawab : Di hari inilah aku di lahirkan dan hari inilah aku di bangkitkan atau di hari di mana al-quran di turunkan kepada ku”



Pernah satu ketika, sedang RasuluLLAH SAW berkumpul di dalam 1 majlis dengan sahabat-sahabat, tiba-tiba bergenang air mata Baginda. Para sahabat gelisah melihat sesuatu yang tidak mereka senangi di wajah RasuluLLAH. Bila ditanyakan oleH Saidina Abu Bakar, Baginda menyatakan bahawa terlalu merindui umatnya yang disebut sebagai ikhwannya. Para sahabat merasa iri hati hinggakan Saidina Abu Bakar bertanyakan RasuluLLAH, bukankah kami ini ikhwanmu? RasuluLLAH menjawab; tidak, kamu semua adalah sahabatku..Ikhwanku adalah umatku yang belum pernah melihatku tetapi mereka beriman denganKu dan sangat mencintaiku..Aku sangat rindu untuk bertemu dengan mereka..KITAKAH IKHWAN ITU???
Muhasabahlah..andai kita tidak pernah titiskan air mata kerinduan kepada RasuluLLAH,koreksi dan hitunglah dirimu..

Salam muhasabah dan salam Maulidurrasul..


Terus dalam kemanisan berselawat kepada Baginda Rasul...
Dengar-dengarlah umat Islam semua
Khabaran dari RasuluLLAH tercinta sebagai panduan untuk kita semua
Membawa ajaran dari kitab Al Quran sebagai teladan kita sepanjang zaman..
Ya RasuluLLAH, aku juga rindukanMu...

0 comments: