Disedut dari sebuah cerita yang dijadikan 'study case' dalam Education Programme, IIUM - Every child is special ; Taare Zameen Par.
Ishaan seorang kanak-kanak berusia lapan tahun. Anak lincah ini bukan sahaja petah bercakap, tetapi juga mudah bergaul dengan sesiapa sahaja yang berada di sekelilingnya.Ishaan ialah anak bongsu 2 adik beradiknya. Bapanya bekerja sebagai seorang business man dan ibunya pula seorang suri rumahtangga.
Semakn membesar, berasa bimbang dan kadang-kala marah selau bertandang di hati ibu dan bapa Ishaan. Mereka tidak dapat memahami tingkah-laku, perangai dan cara Ishaan berfikir.
Di sekolah-Dia sukar menghafal nama-nama abjad, mengingati nama-nama hari mengikut urutan dan menghafal puisi-puisi berirama. Selain dari itu, Ishaan juga mengalami kesukaran semasa menulis. Abjad-abjad yang ditulisnya tidak mengikut cara pembentukan abjad yang betul.
Dia juga sering keliru di antara huruf 'b' dan 'd', 'p' dan 'q'. Huruf-huruf 'z', 'j' dan 'g' juga sering ditulis terbalik. Dia masih belum dapat membaca dengan lancar. Bacaanya selalu mempunyai kesilapan dari segi sebutan, Dia juga sukar menyalin perkataan - perkataan yang ditulis oleh guru-gurunya di papan tulis. Dia juga lambat menyudahkan kerja sekolahnya.
Tetapi dia sangat minat melukis,banyak member i idea-idea yang menarik
semasa pelajaran lisan di sekolah.. Hasilnya, Ishaan sering gagal dalam peperiksaan..
Persoalan..sampai bila keadaan begini akan berterusan..?? How can I help Ishaan?
Mujur persoalan ini timbul dalam benak seorang guru..-Sir Nimkumbh.
Dia membimbing Ishaan berdasarkan pengalaman dia sebelum ini sebagai pesakit Dyslexia. Perhatikan latihan yang diberikan kepada Ishaan. Latihan menulis angka 8..Dari angka 8 yang besar, Ishaan mampu menulis angka 8 dalam tulisan yang lebih kecil dan sebenarnya, ketika itu, Ishaan semakin pulih..
Ishaan kembali mempunyai keyakinan diri..Sir Nimkumbh mendidik dia dengan baik sekali..Benar, kanak-kanak ibarat kain putih..Kita yang mencoraknya..
Kesudahan jalan cerita ini, boleh penulis simpulkan sebagai -Happy Ending..Ishaan mungkin tidak sepintar kanak-kanak lain, tetapi, padanya ada anugerah hasil tangan yang memukau..
Sir Nimkumbh mengambil peluang untuk gilap potensi yang ada pada Ishaan. Lukisan Ishaan telah mengalahkan peserta yang lain dalam pertandingan melukis.'Self Esteem', self confidence dan jatidiri Ishaan kembali terbina ketika dan selepas itu.
Senyuman Ishaan, so special boy
"Apa itu disleksia?"
Disleksia (Dyslexia) berasal daripada perkataan Yunani yang bermaksud "kepayahan" untuk perkataan "dys" dan "bahasa" untuk perkataan "lexia". Maka itu, bolehlah disimpulkan bahawa perkataan disleksia bermaksud kepayahan bahasa.
Kanak-kanak yang mengalami disleksia menghadapi masalah-masalah berikut:
1. Selalunya dikesan pada peringkat awal persekolahan kanak-kanak.
2. Lambat membaca dan mempunyai tulisan tangan yang buruk.
3. Ketika membaca, sering mengurang dan menambah pada sesuatu perkataan.
4. Sering keliru dengan sesuatu perkataan pada huruf-huruf tertentu contohnya 'b' dianggap 'p' dan 'p' dianggap 'q'.
Mereka tidak dapat memahami hubung-kait di antara huruf dan bunyi
5. Perhatian mudah terganggu atau gagal untuk menghabiskan sesuatu kerja hingga habis.
6. Cenderung menjadi seorang yang impulsif atau sering mengikut perasaan snediri tanpa memikirkan orang lain.
7. Sering berlaku di kalangan lelaki.
8. Kerap berlaku di kalangan pasangan kembar, kanak-kanak yang lahir tidak cukup bulan, anak-anak yang lahir daripada ibu yang sudah berumur, dan kanak-kanak yang pernah mengalami kecederaan pada kepala.
9. Masalah disleksia boleh berlanjutan sehingga dewasa.
Membaca
Menulis
Tulisan yang cakar ayam, huruf-huruf yang ditulis tidak konsisten dari segi saiz, tiada ruang pemisah di antara satu perkataan dengan perkataan yang lain.* Tidak pasti atau sering keliru dengan abjad-abjad seperti 'b' dan 'd', 'p' dan 'q', 'n' dan 'u'. Membaca perkataan terbalik seperti "saw" menjadi "was".
*Ayat-ayat yang ditulis bercantum dan tidak dijarakkan mengikut lazim.
*Tidak dapat menyalin dengan tepat dari papan tulis dan sering membuat kesilapan bila menulis.
*Menulis dengan amat perlahan.
Punca
Punca disleksia dipercayai akibat daripada cara kerja otak yang berbeza daripada keadaan yang normal. Apabila ujian imbasan dijalankan ke atas penghidap disleksia, didapati cara otak mereka memproses maklumat agak berbeza daripada biasa. Perbezaan ini mungkin disebabkan oleh kecacatan pada otak yang berlaku semasa dalam kandungan ataupun daripada kemalangan.
Faktor keturunan juga dikatakan sebagai salah satu punca disleksia. Kajian perubatan di barat mendapati kanak-kanak penghidap disleksia mempunyai latar belakang keluarga yang ada turut mempunyai penghidap sindrom berkenaan.
Kanak - kanak yang mengalami disleksia sering merasakan yang mereka tidak dapat melakukan atau menghasilkan yang terbaik seperti yang mereka inginkan.
Mereka juga sering disalah mengertikan oleh orang-orang di sekeliling mereka. Oleh kerana kesilapan yang sering mereka lakukan dan kegagalan mereka di dalam pelajaran, mereka selalu dianggap sebagai 'malas', 'bebal', '*****', 'bengap', 'cuai', 'leka' dan sebagainya.
Sebenarnya, mereka ini adalah kanak-kanak pintar.
Jika diberi peluang dan mendapat bimbingan yang betul, mereka boleh mencapai kejayaan. Mereka boleh melakukan sama seperti kanak-kanak lain dan menghasilkan yang terbaik.
Terdapat ramai tokoh-tokoh termuka yang juga mengalami disleksia. Menteri Singapura Encik Lee Kwan Yew, pembantu Perdana Menteri England Encik Winston Churchill dan pelakon terkemuka Tom Cruise merupakan contoh-contoh individu disleksik yang berjaya di dalam kerjaya masing-masing.
Di saat sibuk menelaah nota-nota peperiksaan,penulis sangat teruja menulis tentang sindrom ini.Kenapa???
1. Jiwa yang cenderung kepada kanak-kanak
2. Salah satu sindrom yang semakin menyerang kanak-kanak.
3. Sebagai lontaran awal kepada ibubapa dan pendidik untuk lebih lengkapkan diri dengan ilmu tentang sindrom ini.
4. Perlunya kita menjadi seperti Sir Nimkumbh yang mempunyai minda yang positif dan hati yang gigih dalam mendepani segalanya.
5. Mendepani setiap masalah dengan ilmu dan nilai.
6. Every children is speacial.
Taare zameen par- Every child is special..
there have been such gems amongst us , who changed the course of word
because they could look at the world differently, their thingking was unique
and not everyone understood them,they were opposed,yet they emerged winners
and the world was amazed..
Sekadar perkongsian,Moga kita dirahmatiNYA...
CATATAN KONGRES RAKYAT #2
9 years ago
2 comments:
salam kakak...perkongsian yang menarik.memang tak dapat dinafikan kakak2 disleksia ni bermasalah dari segi pembelajaran.satu pengajaran sepanjang saya belajar tentang kanak2 istimewa ini..biarpun mereka tidak seperti manusia biasa, namun Allah ganjari/anugerahi kebolehan yang manusia biasa tak milikinya.kanak2 ini mampu membentuk sesuatu yang kita sendiri tak tersangka2. percayalah, walau mereka kurang dari satu sudut, tapi Allah maha HEBAT,Dia beri kelebihan lain yang orang lain tak milikinya.saya berpeluang melawat kanak2 cacat pnglihatan, walaupun kcacatan yang dialami, namun sedikitpun tidak mematahkan semangat mereka untuk terus menggapai kejayaan, cuma kita sebagai masyarakat aharus menerima mereka seperti manusia biasa tanpa membezakan keupayaan masing2.
salam kakak...perkongsian yang menarik.memang tak dapat dinafikan kakak2 disleksia ni bermasalah dari segi pembelajaran.satu pengajaran sepanjang saya belajar tentang kanak2 istimewa ini..biarpun mereka tidak seperti manusia biasa, namun Allah ganjari/anugerahi kebolehan yang manusia biasa tak milikinya.kanak2 ini mampu membentuk sesuatu yang kita sendiri tak tersangka2. percayalah, walau mereka kurang dari satu sudut, tapi Allah maha HEBAT,Dia beri kelebihan lain yang orang lain tak milikinya.saya berpeluang melawat kanak2 cacat pnglihatan, walaupun kcacatan yang dialami, namun sedikitpun tidak mematahkan semangat mereka untuk terus menggapai kejayaan, cuma kita sebagai masyarakat aharus menerima mereka seperti manusia biasa tanpa membezakan keupayaan masing2.
Post a Comment