BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, December 5, 2011

HIJRAH = REBOOT

Hijrah tidak semestinya meninggalkan diri kita sedia ada,bertukar menjadi seseorang yang lain serta merta..
Lets think about when you reboot a computer:


We're essentially changing how it is currently functioning (usually slowly) and getting it back to where it was when you first powered it up.
Kita tak tukar the entirety of the computer, just tukar the way it is currently operating.
So,mcm tu juga bila kita nak reboot diri sendiri, we're doing the same thing.We're not changing the inner workings of ourself, we're changing how we're currently operating.
Mudah,kan nak reboot computer.But then,reboot diri tak semudah itu.Perlu diperhatikan – kenapa kadang2 mudah je kita nak kembali melakukan kesilapan setelah berhijrah..mungin kita tidak cukup ikhlas berhijrah.mungkin azam kurang kuat dll...Kalian lebih mengenali diri kalian,kan..
Maka mohonlah pada Allah, moga diberi hidayah utk berhijrah.Akhirnya,moga hijrah kita diterima Allah.
~Kullu ‘am wa ntum bkhair~

HIDUPNYA INSAN KERANA RAHMAT ALLAH



Allah Ar-Rahim.Begitu sempurna namaNYA. Erti dan kefahaman di sebalik kalimah tersebut tidak terjangkau perinciannya.Rahmat Allah mencakupi seluruh alam dan seisinya.Segala yang berlaku di atas muka bumi,di dalam perut bumi,di angkasa, dalam lautan adalah disebabkan rahmat Allah.Tanpa RahmatNYA, nescaya porak perandalah dunia dengan kemusnahan, kezaliman,ketidak-adilan di merata-rata.
Penciptaan makhluk adalah atas limpah kurnia Allah.Bukanlah wajib bagi Allah mencipta manusia itu, namun atas sifat rahmah dan rahim, maka lahirlah kita dari keturunan Adam AS dan Siti Hawa’.

Maksudnya : “ Katakanlah ( Muhammad) : ‘Dengan kurniaan Allah dan rahmatNya, hendaklah dengan itu mereka bergembira.Kurniaan Allah dan rahmatNya itu adalah lebih baik daripada apa yang mereka kumpulkan’”. Surah Yunus : 58

Kesimpulannya , setiap yang berlaku dalam pengetahuan Allah.Kesenangan hidup,rezeki yang murah,tubuh badan yang sihat adalah antara bukti rahmat Allah kepada insan. Oleh itu,jangan terlalu bangga dengan kudrat,pangkat atau kuasa seorang manusia. Kerana segala yang berlaku adalah dengan izin dan rahmat dari Allah semata-mata.
Dalam Hadis sohih, ketika janin dalam kandungan berusia 120 hari maka Allah Ta’ala mengutus Malaikat Mikail untuk meniupkan ruh ke janin tersebut dan mencatatkan empat hal, yaitu: umur, rezeki, perbuatan dan suka dukanya. Rezeki yang dicatat ini adalah rezeki yang dijamin pasti akan didapatkan oleh orang tersebut karena bersesuaian dengan umurnya. Jika rezeki ini habis maka ajal pun tiba, atau jika sudah datang ajal maka rezeki ini pun habis. Lihat,kita sepenuhnya terikat dengan Qadha dan Qadar Allah kerana kita adalah makhluk bukan Khaliq. Rahmat Allah melangkaui kiraan ilmu dan usaha manusia.