BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, September 27, 2009

KEDAH DALAM JAGAAN

Selaku anak jati Kedah yang pulang beraya di negeri sendiri. Timbul rasa kecewa dengan tahap kebersihan negeri Kedah. Tidak dinafikan, sampah merata-rata dan sangat menyakitkan mata memandang dan hidung yang menghidu bau.

Semasa perhimpunan Mahasiswa bersama Menteri Besar, di Seri Mentaloon, persoalan ini juga ditimbulkan. AlhamduliLLAH, sudah ada penerangan dibuat. Dan saya mengambil langkah setapak untuk mewar-warakan kepada sahabat-sahabat yang lain tentang usaha kerajaan negeri Kedah yang serius menjaga kebajikan rakyat. Berikut adalah kenyataan akhbar dari Menteri Besar Kedah, Dato’ Azizan Abdul Razak di dalam lidah rasmi PAS; Harakah .

ALOR SETAR, 26 Sept: Masalah longgokkan sampah terutama di kawasan perumahan di sekitar bandaraya ini, dijangka dapat diselesaikan awal November ini selepas sebuah syarikat swasta mengambil alih kerja-kerja mengangkut sisa buangan.
Menteri Besar, Dato' Seri Ustaz Azizan Abdul Razak berkata, masalah berkenaan masih tidak dapat diselesaikan, kerana syarikat terbabit yang sepatutnya mengambil alih tugas daripada Majlis Bandaraya Alor Setar (MBAS), terpaksa menangguhkan kerja mereka sejak 1 Sept lalu.
"Ini berikutan dari permintaan dari Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) yang mahu menyemak semula terma-terma berkaitan nasib pekerja MBAS selepas penswastaan kerja-kerja mengangkut sampah.
"Sekarang lori-lori mereka sudah sampai, masalah ini kena selesai betul-betul supaya tidak jadi masalah berlarutan dan kita harap ia selesai pada November ini," katanya kepada pemberita pada Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri di kediaman rasmi beliau di Seri Mentaloon, di sini.
Ustaz Azizan memberi respon terhadap laporan media yang mendakwa bandar raya Alor Setar semakin kotor kerana terdapat banyak longgokan sampah yang tidak diangkut sehingga menyebabkan bau busuk. Menurutnya lagi, masalah berkenaan bukanlah perkara baru dan bukanlah salah kerajaan negeri.
"Dari segi pentadbiran, kita tak boleh buat apa-apa kerana ini adalah permintaan dari Ceupacs sendiri. Kita menyedari tentang ketidakselesaan rakyat. Saya berasa dukacita dan memohon maaf kepada orang ramai yang berasa kurang selesa," ujarnya lagi.

Dari penulis,sebenarnya kes ini sudah termasuk dalam perhatian pihak kerajaan.Perlaksanaan akan berlaku cuma mungkin perlukan masa.Jadi,sama-sama kita perkasakan elemen penerangan kepada masyarakat setempat.

0 comments: