BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, September 27, 2009

EID MUBARAK


Salam perjuangan,

 Salam Eid Fitri,

Ramadhan telah meninggalkan kita. SunnatuLLAH, bumi berputar,malam dan siang silih berganti,erti taat dan patuh padaNYA. Setiap yang hidup akan mati, setiap hari juga,ada mujahid kecil dilahirkan di dunia ini.

Ramadhan berlalu,bersama 1 tinggalan.Bekalan yang kita akan lihat hasil timbangnya di Akhirat. Tetapi timbul kebimbangan, keraguan dengan keupayaan diri untuk menempuhi hari mendatang. Masih terngiang-ngiang khutbah raya dari Imam kampung yang menyeru kita terus memperkasakan ibadah pada bulan seterusnya. Masih tersemat kemas pesanan Ustazah Hasliza (PhD, Jordan) sewaktu ber’consultation hour’ selepas subuh Ramadhan bersamanya.Nasihatnya bahawa bukankah setiap 2/3 pagi, Allah akan mengkabulkan doa bagi yang memerlukan, Allah akan mendengar rintihan kita..jadi,rugilah bagi kita yang melihat hanya Ramadhan sahaja peluang yang ada untuk memohon doa.SubhanaLLAH.
Eid Fitri disambut penuh fitrah dan syukur. Musafir dalam Ramadhan Al Mubarak 1430H, setiap dari kita mempunyai kisah,cerita tersendiri. Sedih dan suka. Biarlah kita simpan.Simpan dalam hati.Moga ianya jadi panduan pada hari mendatang.Kita maafkan semua insan. Kita syukur dengan segala dugaan dan ujian dari Allah yang padanya pasti ada kebaikkan kepada kita.


Semasa merayakannya, kita bertemu dengan sanak saudara, memohon maaf atas segala kata dan sikap yang kurang disenangi selama ini,kita juga melakukan amalan bersedekah,kita bertakbir dan bertahmid bersama.

Antara amalan yang biasa kita lihat sepanjang Syawal ialah amalan ziarah menziarahi. Sedikit komen mengenai sikap anak muda sekarang yang lebih gemar berehat di rumah pada pagi Syawal. Betapa ruginya mereka kerana tidak memanfaatkan masa yang ada dengan sebaiknya. Peluang begini berlaku setahun sekali. Masa inilah kita cuba dekati jiran, bertanya khabar setelah lama tidak bertemu disebabkan mempunyai komitmen akademik di bandaraya. Selain itu, warga emas pasti berbunga hatinya melihat anak muda berbondong segak dan manis datang ke terataknya untuk menziarahinya.



Teringat pada perbualan dengan anak sepupu yang pekat loghat Kedahnya. "Ustazah (panggilan kepada saya), kita tak beraya lagi"..Terfikir.Keliru. Baru sahaja kami bersalaman sebentar tadi. Kemudian anak kecil molek, Adrieanna namanya berkata, " dah dapat duit raya baru kira beraya". Wah, itu takrif raya bagi kanak-kanak. Amalan pemberian duit raya seakan-akan menjadi perkara wajib semasa hari raya. Sesiapa yang berkunjung ke rumah tanpa memberikan duit raya pasti 'dikutuk' oleh kanak-kanak. RM 10 sudah menjadi nilai terendah yang disisipkan dalam sampul duit raya.

Dan akhirnya,saya tertarik untuk memberi idea pada pembudayaan rumah terbuka di kalangan masyarakat kita. Saya bercakap berdasarkan pengalaman. Boleh dikatakan dalam sehari terdapat 3 atau 4 undangan ke rumah terbuka dari penduduk  taman perumahan yang sama. Saya meraikan budaya ini. Cuma kadang-kadang yang paling sedih ialah berlaku pembaziran makanan. Paling tidak, kita berbincang terlebih dahulu dengan jiran untuk menyusun gilir membuat rumah terbuka. Dari situ, banyak benda dapat dijimatkan seperti wang,makanan,masa dan tenaga.

Benar, La’allakum Tattaqun..Moga-moga kamu beroleh taqwa.Selepas Ramadhan, kita jadi semakin takut dengan Allah. Kita semakin tahu,bahawa Allah itu ada.Kita semakin cakna tentang ibadah wajib dan sunat.Kita semakin laju berlari mendekatiNYA..Itu indahnya Ramadhan.

Jadilah hamba Rabbani, bukan hamba Ramadhani…

0 comments: