BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, June 26, 2009

Apakah 'SUCCESS' sebenarnya?

APAKAH 'SUCCESS' SEBENARNYA??

Everyone seems to strive to be ‘successful’ in life. We all look to apply the ‘Law of Attraction’ to gain ‘success’.
But what is ‘success’? What makes you successful, and what makes you a ‘failure’?
To answer this question, let’s first take a look at our world. Our societies are completely focused on our five senses of seeing, hearing, tasting, touching and smelling. Our five senses are constantly stimulated. They are enticed and exploited all the time.




Sesetengah orang memandang, mempunyai handphone mahal, pakaian berjenama, laptop teringan atas muka bumi, purse Sentini,Bonia atau wallet Crocodile, mempunyai pengaruh dan jawatan besar - sebagai tanda success dan happiness..Itu pandangan sebahagian kita.What it illustrates is the relativity of ‘status’ and ‘success’. What one person would consider being dignified, could be considered by the next person as pathetic.

Like I said, the trap is not with material objects themselves. These are just frequency patterns anyway. The problem comes when we see those objects as the ultimate goals and the very symbols of success that confirm whether we ‘made it’ in life or not.

It is for this reason that many people look to others to confirm to themselves if they are ‘doing well’ or if they are ‘successful’. Bila kita tidak berjaya memiliki sepertimana tuntutan dan impian kita,sepertimana anggapan /persepsi orang kepada kita,we are often considered as a ‘failure’, and often consider yourself as such.

So is this the kind of ‘success’ you are looking for?

Apa respon anda, bila saya katakan ‘success’ ialah tentang ‘happiness’’?
After all, why would you want a lot of money, or a big house, or a big car? Why would you want others to approve of you? In the end it all comes down to a desire for a sense of security and happiness, and being able to live life on your own terms. The quest ends when you’re happy and fulfilled.

But when are you happy and fulfilled?

Jangan kata saya salah,mungkin?Memang tidak salahnya apabila bila diri kita punyai wang banyak, ada pengaruh, ada nama dalam posisi. These are all thought fields and are just experience. The problem is that so many people get absorbed in pursuing the material ‘dream’ that they forget about why they are doing that in the first place.Kita memang mudah lupa pada niat dan focus asal, mudah tergelincir.. sekadar pandangan..



John Harricharan who said this:
“Most people are so busy trying to make a living, they forget to make a life.”
He’s right. Most people are ‘human doings’ instead of ‘human beings’.


TIPS MENDAPAT JIWA YANG TENANG :

1)Membaca dan mendengarkan al-Quran

Suatu ketika seseorang datang kepada Ibnu Mas’ud, salah seorang sahabat utama Rasulullah. Ia mengeluh, “Wahai Ibnu Mas’ud, nasihatilah aku dan berilah obat bagi jiwaku yang gelisah ini. Hari-hariku penuh dengan perasaan tak tenteram, jiwaku gelisah, dan pikiranku kusut. Makan tak enak, tidur pun tak nyenyak," kata orang tersebut.

Ibnu Mas’ud menjawab, ”Kalau penyakit itu yang menimpamu, maka bawalah hatimu mengunjungi tiga tempat. Pertama, tempat orang membaca al-Quran. Engkau baca al-Quran atau engkau dengar baik-baik orang yang membacanya. Kedua, engkau pergi ke majelis pengajian yang mengingatkan hatimu kepada Allah. Ketiga, engkau cari waktu dan tempat yang sunyi, di sana engkau berkhalwat mengabdi kepada Allah. Nasihat sahabat Nabi itu segera dilaksanakan orang tersebut. Sesampainya di rumah, segera ia berwudhu kemudian diambilnya Al-quran dan dibacanya dengan khusyuk. Selesai membaca, ia segera dapati hatinya memperoleh ketenteraman, dan jiwanya pun tenang. Pikirannya segar kembali, hidupnya terasa bergairah kembali. Padahal, ia baru melaksanakan satu dari tiga nasihat yang disampaikan sahabat Rasulullah saw tersebut.

2)Selalu berpikir positf


Persepsi negatif hanya merosakkan diri.Jadi terus positif dan optimis pada setipa ketentuanNYA.Bukankah selepas kesusahan itu ada kemudahan?Setiap kita diberikan oleh Allah berbagai kelebihan. Change your mind (-ve >> +ve). Change!! Sebarkan senyuman..dan jiwa menjadi semangat kembali. =)

My dear friends,
A sense of security, self-esteem and ‘success’ is found within yourself, not outside.
It is then that you will start to live life, instead of life living you.
So what is ‘success’?

Success, my friend, is what you define it to be.
Now go manifest your success, whatever that is for you!




AlhamduliLLAH..Saya sudah jumpa kebahagiaan saya. Kegembiraan saya..TERIMA KASIH YA ALLAH.. atas kurniaan nikmatMU..
Maka terus hidup proaktif untuk akhirat yang cemerlang!!!

Thursday, June 11, 2009

UKHWAH FILLAH - SYAFAKALLAH

Selasa,100609.

{{Nabil tambah darah lagi}}

Itu mesej yang aku terima dari sahabat sekuliyahku - Nur Saadah Marwan, BARB..
Ayuh,kita bercakap tentang seorang mujahid - Nabil Marwan, CENFOS UIAM. Nabil.

Nabil bin Marwan anak ketiga dari 8 orang.2 minggu lepas , Adik Nabil, dimasukkan ke C2 27,Hospital Teluk Intan, Perak kerana Anemia . Keadaan Nabil hari ini semakin pulih berbanding sebelum ini. AlhamduliLLAH.
Tangan kiri dan kanan Nabil dah boleh digerakkan. Kaki kanan pun sama..
Cuma untuk kaki kirinya, tidak boleh bergerak lagi. Setakat ini, rawatan fisoterapi sudah dibuat.

Sesampainya kami disitu, kelihatan Pak Cik Marwan Kasikon sedang merenung ke luar 'isolation room'.Kehadiran kami disedari.Selepas memakai topeng hijau itu (merasa la sekejap memakai purdah =)), dengan lafaz BismiLLAH, kami bertiga masuk ke dalam bilik Nabil. Selepas meng 'introduced' diri dan rakan semusafir saya, saya mendekati katil Nabil lantas bertanya,"Nabil kenal kak tak?" . Nabil memusatkan pandangannya kepada suara saya. "Maaf,kak.Ana tak nampak.Tak jelas".. Masa itu, hati bercampur baur. Sedih,simpati, insaf,syukur dan pelbagai rasa lagi.SubhanaLLLAH.

45 minit bersama Nabil terisi dengan suara, ketawa, senyuman Nabil. Terisi dengan celoteh kami bertiga. Terisi dengan gelagat Mudin- adik bongsu Nabil..Dalam 45 minit itu juga, terkesan dengan ketabahan seorang ibu, Puan Noridah Hashim. Pelbagai cerita,rasa, kisah hidup,keluhan, harapan dikongsi bersama Nabil.

Nabil mengucapakan ribuan terima kasih kepada semua sahabat-sahabat yang menziarahinya. Satu-satu nama yang menziarahinya disebut kepada kami.Antaranya Atikah, Shaufi,A.Lah,A.Fakhru dan lain-lain.

Demikikan sedikit sebanyak kisah tentang musafir ukhwah fiLLAH saya.

Disini, saya menyeru dan memohon kepada semua sahabat-sahabat untuk terus mendoakan adik Nabil kembali sembuh untuk meneruskan perancangan mendaulatkan Islam dan menyempurnakan tuntutan sebagai khalifah. SyafakaLLAH,dik.

Di bawah, saya sertakan sedikit - basic tentang Anemia.




Pengertian

Anemia ialah suatu keadaan yang menggambarkan kadar hemoglobin atau jumlah eritrosit dalam darah kurang dari nilai standar (normal).

Ukuran hemoglobin normal
- Laki-laki sehat mempunyai Hb: 14 gram – 18 gram
- Wanita sehat mempunyai Hb: 12 gram – 16 gram

Tingkat pada anemia
- Kadar Hb 10 gram – 8 gram disebut anemia ringan.
- Kadar Hb 8 gram – 5 gram disebut anemia sedang.
- Kadar Hb kurang dari 5 gram disebut anemia berat.

Penyebab anemia umumnya adalah :
- Kurang gizi (malnutrisi)
- Kurang zat besi dalam diet.
- Malabsorpsi
- Kehilangan darah yang banyak: persalinan yang lalu, dan lain-lain.
- Penyakit – penyakit kronik: TBC, Paru-paru, cacing usus, malaria, dan lain-lain.

Teman semusafirku..


Huda, driver KL-Teluk Intan


Saya (driver dari main gate UIA-mahallah Aminah) dan huda memakai 'purdah'.

Tiada dalam gambar - Munirah Ridzuan a.k.a Co.

Akhiran, ukhwah fillah..
AstaudiukumuLLAH..
Seeru ala barakatiLLAH.

Monday, June 8, 2009

GAMIS saran wakil rakyat iktiraf suara anak muda kampus

sumber :gamisdaily

Keterbukaan MPPUIAM menjemput wakil PKR, YB Nik Nazmi Nik Ahmad dan wakil UMNO, YB Khairy Jamaluddin Abu Bakar untuk berbincang dengan front utama kampus iaitu GAMIS, PRO-M, PKPIM dan GPMS sejurus tamat forum Global Economy Crisis di Auditorium Utama UIAM telah mencatatkan satu lagi sejarah baru dalam era politik kampus di UIAM. Walaupun hanya mengambil masa selama 15-20 minit, pertemuan tertutup tersebut yang dipengerusikan sendiri oleh Presiden MPP, Saudara Sofiyussalam, telah membuka ruang kepada front liner mahasiswa untuk berkongsi pandangan masing-masing.

Wakil Pro-M kampus, Saudara Faridzul telah menyatakan hasrat supaya Seksyen 15 AUKU dinilai semula kerana pemindaan akta tersebut baru-baru ini dilihat tidak lebih daripada memperbaharui komestik yang sedia ada. Hal ini disebabkan oleh kuasa untuk melarang mahasiswa untuk tidak terlibat dengan persatuan-persatuan yang difikirkan boleh mengancam negara masih di bawah kuasa Menteri terbabit. Manakala takrifan ancaman kepada negara pula masih kabur dan tidak jelas yang dibimbangi akan bias kepada gerakan yang kelihatan tidak sebulu dengan kerajaan. Tanpa menafikan kebebasan terkawal yang diberikan kepada mahasiswa, Pro-M turut berharap ia bukan sekadar teori semata-mata, tetapi idea tersebut perlu dibumikan sewajarnya supaya ia dapat dirasai oleh seluruh mahasiswa kampus.

Wakil GAMIS kampus, Saudara Zaki pula telah menyatakan hasrat bahawa seharusnya anak muda di peringkat kampus diberikan kebebasan sewajarnya dalam memainkan peranan sebagai agen semak dan seimbang kondisi negara pada masa kini. Beliau menyatakan kegusaran bahawa pelbagai sekatan yang masih menghantui mahasiswa universiti boleh menyebabkan mereka menjadi kaku seterusnya hasrat kerajaan untuk mewarisi kepimpinan negara kepada golongan intelektual akan menjadi seperti melepaskan batuk di tangga. Beliau juga berpendapat bahawa di sebalik pengiktirafan massa kepada keintelektualan mahasiswa yang berada di kampus, sebenarnya mereka secara tidak langsung telah dipasifkan kualiti yang ada dengan pelbagai sekatan yang boleh merentap terus kekreativitian mereka. Anak-anak muda yang tidak berada di kampus pula sememangnya bebas bersuara dan memberikan pandangan, justeru, beliau melahirkan kebimbangan jika keadaan ini berterusan, produk-produk kelahiran universiti ini akan hanya menjadi ‘pemain simpanan’ dalam mencorakkan arah tuju negara pada satu hari nanti.

Sementara wakil SIGMA GAMIS, Saudari Izzatie juga meminta supaya peranan anak muda kampus muslimat tidak dipandang sebelah mata. Kerajaan juga sewajarnya memberi tempat kepada golongan mahasiswi melengkapi lagi hala tuju terutama perkara yang berkaitan dengan hal ehwal wanita seterusnya mengiktiraf suara wanita untuk turut sama memikul tanggungjawab membawa negara mendepani cabaran arus semasa.

Pertemuan yang berakhir pada pukul 1 pagi tersebut telah disepakati oleh front liner mahasiswa keseluruhannya yang berharap supaya pihak kerajaan mahupun pembangkang memainkan peranan penting dalam membuka ruang dan peluang kepada mahasiswa menempatkan diri dalam mencorakkan suasana negara.