BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, October 7, 2008

Awal pagi 28 Ramadhan bersama emak..

Setelah selesai bersahur, kakak, ayah dan adik bersiap sedia untuk menyambut Subuh. Sorang demi seorang meninggalkan dapur.Ayah di ruang tamu, adik di bilik.Hanya tinggal emak dan aku di dapur. Hari ini hari kedua aku di rumah. Hati sayu mengenangkan waktu mustajab doa berlalu sedetik demi sedetik tanpa aku duduk atas sejadah seperti kebiasaanku semasa Ramadhan di UIAM. Tetiba terlintas, lebih baik sambil mengemas dapur, aku bacakan doa kemudian emak ‘ameen’kan.. Menarik,bukan??
Aku : Mak, k.ngah baca doa, mak ameenkan eh..
Mak : ok. Cepat baca doa.

Aku mengambil peluang untuk berdoa dan ungkapkan doa yang sangat-sangat aku perlukan. Puas emak ameenkan. Sekejap aku sebut dalam bahasa Arab. Sekejap dalam bahasa Melayu. Aku doakan untuk semua.Termasuk yang telah meninggalkanku.
Akhirnya, emak pulak bersuara : Moga K.Ngah dikurniakan suami soleh.
Tergamam.Tapi mulutku terus melafazkan 'ameen'..=)

Pagi itu dan pagi-pagi seterusnya, aku dan emak terus 'berdoa' walaupun di ceruk dapur..Mungkin boleh dipraktikkan oleh teman-teman.Muslimat terutamanya.Cuma kena jaga adab-adabnya lah eh.(cth : menutup aurat)Sesungguhnya Allah Itu Maha Mendengar..

Ramai sahabat-sahabat memberitahuku bilamana balik ke kampung, 'manhaj ruhiyyah' berubah sedikit untuk meraikan suasana di rumah. Benar, aku turut mengalaminya. Tapi,terpulang kepada kita bagaimana kita nak ‘suit’kan suasana tanpa mengurangkan kerja buat, amalan istiqamah kita. Cubalah ye. Dan aku berjaya,alhamduliLLAH.

Pada entri yang lain, Siraj akan kongsikan saat-saat mustajab doa,insyaALLAH. =)

IstajibiLLAHumma du’aana,Ya Allah .

0 comments: