BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, July 20, 2007

Solat Idaman...

وجهت وجهي للذي فطر السموات و الأرض....إن صلاتي و نسكي و محياي و مماتي لله رب العالمين ...

“Aku hadapkan wajahku untuk Tuhan yang menjadikan langit dan bumi..”
“Sesungguhnya solatku, amal ibadatku, hidup dan matiku hanya untuk Tuhan pengatur sekelian alam..”


Perhatian!!! Yang dimaksudkan dengan ‘menghadap wajahku’ ialah menghadapkan wajah hati kepada Allah. Maksudnya, ketika solat itu bererti seluruh hati dan ingatan kta tertumpu pada Allah..

Semasa solat, kita selalu terfikir tentang urusan dunia yang belum selesai..Sebab itu, ditekankan adab-adab untuk menunaikan solat bermula dari saat kita mengambil wudhu’, jaga niat dan tertib dengan segala rukunnya..

Sahabat, memang sangat payah untuk kita mendapat khusyuk dalam solat..tapi bukankah Allah suka pada hambanya ang tekun dalam gerak kerjanya???? Maka demi mencapai redhaNYA, berusahalah untuk menjadi hambanya yang hatinya mengingati Allah tatkala kepala mencecah bumi..

SubhanaLLAH.. ditakrifkan juga bahawa solat ialah dialog hamba dengan Tuhannya..sahabat, mohon lah..rayulah padaNYA segala impian, harapanmu kepadaNYA.. kerana DIA sebaik-baik pemberi..

Jadikan solat sebagai agen re-energize diri dalam kehidupan seharian..setiap kali selesai solat, kita akan rasa kekuatan dan keyakinan untuk menyusun langkah mendepani urusan selanjutnya..kerana kita tahu bahawa kita di bawah kekuasaanNYA..

Kesimpulan-efektifkan solat kita..

0 comments: