BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, July 2, 2007

Membina kekuatan diri..

Tahukah anda??? Dalam diri kita ada tenaga yang tersimpan dan perlu digilap..sangat hebat kuasanya..kadang-kadang kita kurang cakna dengan anugerah ini..Pada zahirnya, kita memang kurang senang dengan ‘tekanan’..tapi, ketahuilah bahawa bersamanya ada hikmah…just search for it!!!

Di sini, saya bawa 2 situasi yang berbeza tapi memerlukan perbuatan yang sama…

Situasi
1. Dikejar anjing gila
2. Dikejar kanak-kanak.

Perbuatan
Berlari..

Dapatkah anda bayangkan bagaimana gerak langkah kaki anda pada kedua-dua situasi???
Bila dikejar anjing gila-langkah yang dibuka berjuta-juta langkah..sekuat hati..sepantas mampu..hanya kerana apa???tidak mahu digigit anjing..cukuplah kita merana digigit nyamuk setiap malam..(hehehe..)

Bila dikejar kanak-kanak – kita berlari sambil ketawa..riang ria..kerana apa???kita tahu yang kanak-kanak tersebut tidak mungkin dapat mengejar kita..pada masa itu, kitalah juara!!

Kesimpulan

Di atas hanya contoh situasi..Penulis yakin, setiap orang ada kisah tenatng tekanan yang pernah dialami..Pandanglah tekanan @ dugaan @ cabaran @ masalah itu pada sudut positif. Nescaya anda akan lebih mencintai hidup ini..dan tahu erti syukur..Friends,Life is all about tests..

Kadang-kadang tekanan dapat membuat kita lebih mengenali diri kita. Lebih mengetahui kelebihan diri..Juga dengan tekanan seseorang mampu menghasilkan sesuatu yang luar biasa..sesuatu yang sangat bermanfaat untuk dirinya..

Hanya sekadar renungan untuk diri saya..

Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.. Al Baqarah -216

AlhamduliLLAH ala kulli hal..

0 comments: