BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, July 12, 2007

Ish…Emm..Betul ke ni???

Sahabat-sahabat..suatu hari, penulis ditanya seorang adik…insan yang tidak banyak dosanya berbanding diri saya… Kak, ape itu dosa???..
So, penulis nak forwardkan soalan ini kepada pembaca…Ape yang dikatakan dosa???
Bagi penulis, setiap kita pernah berdosa..AstaghfiruLLAH..rasa menyesal???rasa kesal???sedih???itu adalah lumrah untuk insan..disini letaknya fungsi taubat..nampak mudah,kan???berdosa lantas terus bertaubat..kemudian berulang-ulang dosa tesebut tanpa rasa azam untuk menjauhinya..itu hamba yang muka tembok namanya..Asyik memohon ampun, tapi tidak mahu keluar dari kepompong dosanya..
Awas, sahabat-sahabat..jika sering diri kita melakukan dosa, tandanya ada masalah dengan amal ibadah kita..ada masalah pada niat kita, ada masalah sudut solat kita..Al Ankabut-45 ..Dari ayat sebelah, kita secara sendiri boleh menilai sejauh mana keberkesanan dan mujarabnya aura solat terhadap kehidupan kita..Fikir-fikirlah..

Berbalik kepada tajuk entri diatas…itulah keluhan yang terungkap apabila kita hampir kepada dosa..

Di dalam riwayat Imam Muslim daripada Nawas bin Saman (RadhiyaLLAHU ‘anhu) daripada Nabi SAW bersabda : Kebaikan itu ialah akhlak yang baik dan dosa itu ialah apa-apa yang ragu di dalam dirimu dan engkau benci bahawa melihatnya ke atas manusia..

Nah, inilah dosa!!!Ayat yang di ‘bold’ kan itu antara salah satu ta’rif tuntas lagi jelas dari Hadis..

Antara yang perlu dilakukan apabila kita berdosa..(ramai dah tahu..hanya dibawa disini untuk menyahut saranan Allah..fazakkir..fainnaz zikra tanfa’ul mu’minin..)

1.Istighfar
2.Solat taubat mohon diampunkan dosa..(Kaifiyat?-Solat sunat 2 rakaat, berniatkan sembahyang taubat, 2 rakaat kerana Allah..dibaca Al Fatihah pada kedua-dua rakaat + surah pilihan kita. Pada sujud terakhir, mohon sungguh-sunguh keampunan dari Allah dan yakin, Allah mendengar dan menerima taubat kita..)
3.Jika kita bersalah terhadap manusia, mohon maaf kepadanya..insyaALLAH, jika kena niat dan caranya kita akan dibantu Allah..
4.Berazam sepenuh hati untuk tidak melakukan dosa tersebut lagi..

Hanya kerana aku bukan muslimah biasa..terus mujahadah dan tetap tegar membawa mesej dakwah..bukan kerana sesiapa tapi kerana DIA..

Ya Allah, bukankah aku telah sampaikan...

0 comments: