BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, June 25, 2007

Pemuda ibarat taman...

Sesungguhnya mereka itu adalah pemuda-pemuda yang beriman kepada Tuhan mereka dan Kami tambahkan kepada mereka petunjuk. Kami telah meneguhkan hati mereka di waktu mereka berdiri lalu berkata:Tuhan kami adalah Tuhan langit dan bumi; kami tidak sesekali menyeru Tuhan selain Dia, sesunguhnya kami kalau demikian telah mengucapkan perkataan yang amat jauh dari kebenaran (Al Kahfi 13-14)

Ketika ini penulis seorang remaja...sangat teruja dengan kehidupan dunia..dan Alhamdulillah dengan berkat pimpinan kasih yang diredhai, ibu bapa mendidikku sebaiknya..lantas menjadikan akhirat tetap menjadi matlamat abadi..segala amalan duduk da bangunku..aku cuba sedaya upaya untuk eksklusifkan ia hanya untuk capai redha Allah..

Berbalik kepada ayat di atas..seruan secara sekata ditujukan kepada sahabat-sahabat seperjuanganku...kita golongan harapan untuk bangun dan izzahkan Islam...golongan muda..kudrat yang masih berkuasa..
Seringkali dipersoal..sejauh mana sumbangan kita???sejauh mana kejayaan kita???mohon maaf.pada penulis, itu adalah soalan dari orang yang kurang sabar.Tinggalkan sebentar soalan itu...hanyasanya..yang paling penting-usaha kita???setakat mana???inilah soalan yang membuka peluang untuk golongan muda setia menabur jasa!!!selagi muda,selagi upaya...kerahkan tenagamu, ke arah kebenaran dan kebangkitan.

Kita sering dikalahkan???hatta sekarang Islam masih mundur di bawah???sahabat-sahabat, apakah kita kurang yakin atau terlupa pada seruan At Tanzil:
...dan demikian itulah keadaan hari-hari (dunia ini dengan peristiwa-peristiwa kemenangan atau kekalahan), kami gilirkan dia antara sesama manusia.. (Ali Imran 140)

Suka diingatkan disini bahawa..kemenangan Islam bukannya seperti kemenangan hujan turun ke muka bumi seperti yang pernah dinukilkan oleh Syed Qutb...bahkan kemenangan dan kebangkitan Islam menuntut kepada ketaatan ummat melaksanakan arahan dan permintaan Allah, Rabbul Izzati..

kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.. (Alam Nasyrah 5)


Golongan muda ibarat taman...andai ditanam pada taman itu pohon rendang,ia kan menjadi tempat berteduh...andai ditumbuhi disitu pohon semalu, ia akan melukakan kaki pejalannya..dan sekiranya ditanam dengan pohon kayu rendang lagi lebat berbuah, maka beruntunglah tuan taman...begitu juga kita..andai golongan muda banyak manfaatnya, untunglah tuan kita iaitu Islam..

Kita ditarbiyah untuk mentarbiyah!!!

1 comments:

Anonymous said...

pemuda ibarat taman...
huhuhu..toringat eden buah kekayu di belakang umah...
rambutan,durian...
Alhamdulillah...siraj wat ana berfikir dan rasa bertuhan bila tengok pokok.. (hehehe..macam lawak, tapi bonar nih..)