BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, June 27, 2007

Jameelah...Beauty...Kecantikan...

Kecantikan menjadi isu dan bahan perbualan harian hampir semua wanita…Tapi tahukah anda yang kecantikan sebenar anda adalah kecantikan yang lahir dari dalam diri anda… inner beauty means beautiful…

Antara yang boleh dikongsi untuk merasai kecantikan azali ialah..

Hati yang tenang..
Hati yang sibuk dengan zikruLLAH,<Hanya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang> hati yang rindu pada alunan ayatuLLAH..hati yang melahirkan niat-niat ikhlas untuk mencapai redhaNYA..hati yang tertunggu-tunggu hadirnya malam untuk bermunajat dan menangis sendu padaNYA...

Percaya pada diri sediri..
Hadirnya kita di muka bumi ini secara terbaik...RasuluLLAH pernah bersabda : (IhfaziLLAH..Yahfazka..)Maknanya-Jagalah Allah,nescaya Allah akan menjagamu..Oleh itu, berazamlah untuk melakukan sesuatu kemudian bertawakallah..dari situ, anda akan memperoleh keyakinan diri bersendikan keredhaanNYA..

Sihat dan cerdas..
Pepatah Arab ada menyebut.. ((Al Aqlus salim fil jismis salim..))Minda yang sihat datangnya dari badan yang sihat..Amalkan pemakanan yang sihat dan betul..(nantikan cara-cara makan secara Sunnah dalam entri akan datang, insyaALLAH)
Tambahan lagi, lakukan senaman agar badan sentiasa segar dan aktif..Tambahkan pengatahuan menerusi bahan bacaan dan media elektronik..contoh : The Secret Beauty from East (TV3)

Kebersihan..
Kebersihan amat penting..Perkara asas dalam ibadat,kita diwajibkan membersihkan diri dari sebarang kotoran..Disini indahnya Islam..Dikenalinya muslim itu bilamana sebelum solat,dia berwudhu’.. dalam percakapanya benar belaka, pandangan dan pendengarannya hanya mendengar perkara yang perlu dan cukup untuk bekalan musafirnya di dunia…dari sini, kita simpulkan bahawa susuk Muslim itu memang ‘bersih’…

Akhirnya..senyuman..
Sedekahkan senyuman anda pada yang selayaknya..Senyuman dijadikan sebagai penyeri wajah..Sesungguhnya anda tidak mampu membantu semua orang yang anda temui…tetapi cukuplah anda berikan kelapangan dan ketenangnan kepada mereka dengan bermanis muka dan berakhlak mulia…

Penulis yakin, masing-masing ada tips kecantikan yang tersendiri…Lantas dijadikan tajuk entri saya kali ini untuh kembangkan pengetahuan dan berkongsi amalan sesame kita…Ayuh, wanita…serlahkan kebaikkan ciptaan Allah…berlaku adillah untuk diri anda…kerana dirimu begitu bernilai…

"Allahummaj'al fi wajhi nuura"...(Ya Allah jadikanlah pada wajahku cahaya..)doa untuk amalan sume!!

Tuesday, June 26, 2007

Daging Yang Berkuasa!!!

Sabda RasuluLLAH SAW << Sesungguhnya di dalam diri manusia itu ada seketul daging. Apabila daging itu baik, maka baiklah seluruh anggota.Dan apabila daging itu rosak, maka rosaklah seluruh anggota. Ketahuilah , iaitulah HATI.>>

Berdasarkan hadis di atas, ulama’ sufi telah merumuskan bahawa :
Hati adalah raja dalam kerajaan jasad manusia..Akal adalah menteri manakala seluruh anggota adalah rakyat jelatanya.Buruk baik rakyatnya dilihat dari pimpinan rajanya..

Sahabat-sahabat, mana satu pilihan kita???
1. daging yang berkuasa
2. daging yang lemah tak bermaya???


Semua terletak pada kemahuan kita..beruntunglah orang yang hatinya diterajui akal yang bijak dan patuh..sengsaralah hati yang dikuasai lemah iman dan kuatnya nafsu..

‘…kerana sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta, tetapi yang buta itu ialah hati yang ada di dalam dada’ (Al Hajj 46)

Sahabat, ayuh kita pandang dengan pandangan yang teliti..pandangan dengan mata hati..kenapa kita sering tersalah sangka???kenapa kita selalu tersalah anggap???kerana kita abaikan fungsi mata hati..jagalah hati..kita akan dapat memandang dengan hakikat pemandang..

Hati adalah tempat jatuhnya pandangan dan nilaian Allah pada seseorang..hati tempat terlintasnya niat..
Masakan hati yang sakit dapat melahirkan niat yang sihat??? mustahil,bukan??? jangan risau..setiap masalah ada terapinya..ada penawarnya..hati yang sihat khabarnya dipenuhi dengan zikruLLAH dan ayatuLLAH..sokmonya dipenuhi dengan niat untuk mencapai mardhatiLLAH..selalunya, dihiasi dengan gelombang mahmudah..

Bajai hati kita..biar ia kembali berkuasa dalam redhaNYA..

1.Taat pada Allah
2.Beramal dengan Al Quran dan Sunnah
3.Perbaiki niat dan diri
4.Ingat mati
5.Banyakkan istighfar..AstaghfiruLLAH..
6.Sentiasa bersyukur..alhamduliLLAH..
7.Segala-gala yang anda rasa perlu..

Muslimah solehah hatinya sa’adah..
The thousand mysteries around us would not trouble but interest us
if only we had cheerful and healthy hearts..

Monday, June 25, 2007

Pemuda ibarat taman...

Sesungguhnya mereka itu adalah pemuda-pemuda yang beriman kepada Tuhan mereka dan Kami tambahkan kepada mereka petunjuk. Kami telah meneguhkan hati mereka di waktu mereka berdiri lalu berkata:Tuhan kami adalah Tuhan langit dan bumi; kami tidak sesekali menyeru Tuhan selain Dia, sesunguhnya kami kalau demikian telah mengucapkan perkataan yang amat jauh dari kebenaran (Al Kahfi 13-14)

Ketika ini penulis seorang remaja...sangat teruja dengan kehidupan dunia..dan Alhamdulillah dengan berkat pimpinan kasih yang diredhai, ibu bapa mendidikku sebaiknya..lantas menjadikan akhirat tetap menjadi matlamat abadi..segala amalan duduk da bangunku..aku cuba sedaya upaya untuk eksklusifkan ia hanya untuk capai redha Allah..

Berbalik kepada ayat di atas..seruan secara sekata ditujukan kepada sahabat-sahabat seperjuanganku...kita golongan harapan untuk bangun dan izzahkan Islam...golongan muda..kudrat yang masih berkuasa..
Seringkali dipersoal..sejauh mana sumbangan kita???sejauh mana kejayaan kita???mohon maaf.pada penulis, itu adalah soalan dari orang yang kurang sabar.Tinggalkan sebentar soalan itu...hanyasanya..yang paling penting-usaha kita???setakat mana???inilah soalan yang membuka peluang untuk golongan muda setia menabur jasa!!!selagi muda,selagi upaya...kerahkan tenagamu, ke arah kebenaran dan kebangkitan.

Kita sering dikalahkan???hatta sekarang Islam masih mundur di bawah???sahabat-sahabat, apakah kita kurang yakin atau terlupa pada seruan At Tanzil:
...dan demikian itulah keadaan hari-hari (dunia ini dengan peristiwa-peristiwa kemenangan atau kekalahan), kami gilirkan dia antara sesama manusia.. (Ali Imran 140)

Suka diingatkan disini bahawa..kemenangan Islam bukannya seperti kemenangan hujan turun ke muka bumi seperti yang pernah dinukilkan oleh Syed Qutb...bahkan kemenangan dan kebangkitan Islam menuntut kepada ketaatan ummat melaksanakan arahan dan permintaan Allah, Rabbul Izzati..

kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.. (Alam Nasyrah 5)


Golongan muda ibarat taman...andai ditanam pada taman itu pohon rendang,ia kan menjadi tempat berteduh...andai ditumbuhi disitu pohon semalu, ia akan melukakan kaki pejalannya..dan sekiranya ditanam dengan pohon kayu rendang lagi lebat berbuah, maka beruntunglah tuan taman...begitu juga kita..andai golongan muda banyak manfaatnya, untunglah tuan kita iaitu Islam..

Kita ditarbiyah untuk mentarbiyah!!!